Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw Kuriera Porannego 15. edycja – Inwestor, Eksporter i Pracodawca Roku

Żeby odebrać jeden z laurów podczas finału rankingu Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw, wcale nie trzeba być firmą mieszczącą się na tej liście. Konkursy o tytuł Najlepszego Pracodawcy, a także Inwestora i Eksportera Roku są otwarte dla każdej firmy z regionu.

Eksporter i Inwestor Roku

Jest to konkurs prowadzony przez partnera Podlaskiej Złotej Setki Kuriera Porannego – firmę doradczą PwC. Nagrody przyznawane są firmom, które wykazują się najwyższymi kwotami przychodów uzyskanych z działalności eksportowej czy największymi nakładami inwestycyjnymi (pod uwagę brane są wyniki za lata 2015-2017).

Organizatorzy konkursu oceniając firmy biorą też pod uwagę konsekwencje realizowanej polityki eksportowej, udział eksportu w całkowitej sprzedaży, dywersyfikację rynków eksportowych, dynamikę przychodów i zatrudnienia, ciągłość inwestycji przez rozbudowę lub modernizację fabryk, tworzenie centrów naukowo-badawczych. Uwaga: Żeby wziąć udział w konkursie, wystarczy wypełnić online prostą ankietę, która jest dostępna na naszej stronie. Dla Państwa wygody jest tam też widoczna ankieta zapisana w pdf, żeby można było zorientować się w jej treści bez rozpoczynania edycji. Można ją także zobaczyć w załacznikach do tego tekstu.

Najlepszy Pracodawca Roku

Z kolei zwycięzca w tej kategorii wyłaniany jest z grona podlaskich firm, które z własnej inicjatywy poddadzą się badaniu przeprowadzonemu przez Direction Group Marka Masalskiego. Uwzględnia ono zarówno ocenę firmy dokonaną przez jej pracowników, jak i działania pracodawców na rzecz rozwoju osób u nich zatrudnionych.

Ocena generalna składa się z pięciu podkategorii, z których każda jest ważnym elementem funkcjonowania polityki personalnej i zarządczej firmy. z których każda jest oddzielnie ważnym elementem funkcjonowania polityki personalnej.

  • Pierwszą podkategorią jest „Inwestycja w pracownika”, czyli wymiar tego jak dużo środków poza płacowych pracodawca przeznacza na rzecz pracowników. Środki te mogą pochodzić zarówno z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jak i ze środków dodatkowo przeznaczanych na potrzeby pracowników.
  • Drugą podkategorią jest „Rozwój pracownika”. To podkategoria oceniająca firmy pod kątem realizowanych funkcji edukacji posiadanego kapitału ludzkiego. Podkategoria ta jest mierzona liczbą dni szkoleń jaką odbyli pracownicy, stażyści i praktykanci w ramach wykonywanej pracy. Ważne jest że do tych dni szkoleń zaliczane są nie tylko dni szkoleń zewnętrznych ale również szkolenia wewnętrzne o ile były prowadzone w sposób udokumentowany. Drugim ważnym elementem w tej podkategorii jest zasięg edukacji w stosunku do zatrudnionych – im więcej osób jest objętych takim programem szkoleń tym więcej punktów firma może zdobyć.
  • Trzecią podkategorią jest „Współpraca z lokalnym rynkiem pracy” ujmujący różne działania na rzecz aktywizacji zawodowej środowiska w którym firma funkcjonuje i wspierania tego środowiska w rozwoju społecznym i ekonomicznym. Ważne przy tym są aktywności firm ukierunkowane zarówno na wsparcie osób bezrobotnych i niepełnosprawnych w podejmowaniu i utrzymywaniu zatrudnienia, jak i programy wsparcia absolwentów, współpracy ze szkołami i uczelniami czy wspieranie zmiany pokoleniowej w przedsiębiorstwie lub tworzenie specjalnych programów stypendialnych dla przyszłych pracowników.
  • Czwartą podkategorią jest „Zarządzanie talentami” czyli umiejętność praktycznego i rzeczywistego budowania potencjału pracowników poprzez umiejętne zarządzanie posiadanymi zasobami. Podkategoria ta dawała firmom punkty za posiadanie i używanie narzędzi do identyfikacji talentów, rozwijania i kierowania rozwojem pracowników. Ważnymi czynnikami punktacji były narzędzia angażujące pracownika w osiąganie celów firmy przy jednoczesnym dobrze zdefiniowanym procesie rozwoju pojedynczego pracownika.
  • Piątą podkategorią jest „Wskaźnik NPS® lojalności pracowników”. Wynik tej podkategorii były zbierane wprost z anonimowych ankiet przeprowadzonych wśród pracowników każdej z firmy biorących udział w tym konkursie. Ta podkategoria jest więc tak naprawdę podkategorią Pracownika – bo to pracownicy i ich opinie dawały firmom punkty. Wskaźnik lojalności NPS® jest dość nowym narzędziem jakościowym wykorzystywanym do badania lojalności klienta ale także pracownika opartej na skłonności do polecania innym firmy z której produktów korzysta (klient), lub w której pracuje (pracownik). Wyniki takich badań zawsze budzą emocje, bo żadna z firm nie ma możliwości bezpośredniego wpływania na osiągany wynik. Jest on wyrazem długoletnich starań o to, by pracownicy czuli się związani z firmą , byli jej lojalni a przez to bardziej zaangażowani i efektywni.

Uwaga: Firmy zainteresowane ubieganiem się o tytuł Najlepszego Pracodawcy prosimy o kontakt z Julianem Jarewiczem – tel. 85 748 74 29; julian.jarewicz@polskapress.pl. Do przedsiębiorstwa zgłoszą się wtedy przedstawiciele Direction Group Polska i uzgodnią dalsze postępowanie.

Co istotne: szczegółowe wyniki analizy przeprowadzonej w firmie przez Direction Group Poland Marka Masalskiego nie są przez nas publicznie udostępniane. Nawet nie trafiają do wiadomości redakcji.

Podobnie jak w poprzednim przypadku, szeroki opis celów i metodyki zastosowanej przy konkursie znajdą Państwo na portalu www.zlotasetkapodlaskie.pl

Jak się zgłosić do Setki

Główne zasady są niezmienne: lista powstaje przede wszystkim w oparciu o dane dostępne w KRS. Doświadczenie jednak nas nauczyło, że po pierwsze – z dostępnością raportów w interesującym nas terminie różnie bywa, a po drugie – nie każde przedsiębiorstwo składa raport do KRS.

Żeby więc uniknąć sytuacji, gdy z braku danych firma nie trafi na listę, prosimy o przesyłanie na adres mailowy autorki tego tekstu skanu Bilansu oraz Rachunku Zysków i Strat ze Sprawozdania Finansowego oraz informacji o zatrudnieniu ogółem i na terenie województwa podlaskiego, za 2017 rok.

Na wszystkie zgłoszenia czekamy do 15 października. W razie potrzeby zapraszamy też do kontaktu telefonicznego: 85 74 89 552